Шиһабетдин хәзрәт

Киләсе елга Шиһабетдин Мәрҗанинең тууына 200 ел тулуны билгеләп үтәрбез. Бу хакта күптән түгел генә Президентыбыз фәрманы чыгып юбилей уздыру комиссиясе төзелде. Ә олуг шәхесебезне халык хәтерендә саклау ки­рәклеге турында сүзләр инде күптән башланган. XX гасыр башларында язучы һәм җәмәгать эшлеклесе Исмә­гыйль Гаспралы: “Шиһабет­дин Мәрҗани бер иде, кадерен, кыйммәтен белмәк аның өчен түгел, безләр өчен дәрәҗәдер...” – дип язган.

 

Ә Тукай 1913 елда Мәр­җанинең кем икәнлеген өч куплетлы шигырендә әйт­кән дә биргән:


Чыкты, ахры, бездән дә бер бөтен кеше,
Яхшы аңлап, тәкъдир итү читен кеше;
Татарда да гыйрфан уты кабынганны
Күрсәтергә күтәрелгән төтен кеше.

Кирәк булса, әйтеп бирәм: ул шәп хәзрәт, 
Тулган ай күк балкып чыккан Шиһаб хәзрәт, 
Мәгарифкә әүвәл башлап адым салган,
Милләт өчен бәһа җитмәс кыйбат хәзрәт.

Бер җан белән тиздән милләт бәйрәм итә,
Шәрафәтләп, туган көнне бу мөхтәрәм;
Җисеме үлек, исеме терек бу хәзрәтне
Мәхшәргәчә телләр сөйләр, язар каләм! 

Тукай бу шигырьне үлә­ренә өч ай чамасы калганда язган. Әгәр, әле 27 яше дә тулмаган шагыйрь Шиһа­бетдин Мәрҗани турында: “...Милләт өчен бәһа җитмәс кыйбат хәзрәт...” – дигән икән, димәк, аның язмышы, эш­чәнлеге турында да яхшы белгән, аңа үзенең остазы итеп караган. Мине Ту­кайның “Мәхшәргәчә тел­ләр сөйләр, язар каләм!” – дигән сүзләре дә тирән уйга калдырды. Бу, бер яктан, олпат шәхесебез дөнья беткәч кенә онытылыр дигәнгә иша­рә булса, икенчедән, Тукай үлгәннән соң үз язмышы ничек булачагы, газиз халкы турында да уйланмый калмагандыр. Шушы ук уйлар Мәр­җани рухын саклау өчен изге га­мәлләр кылучылар күңе­лен дә биләгәндер дим. Мин “Таттелеком” милли элемтә оешмасында эшләү­челәрне күз алдында тотам. Моннан ике ел элек алар Мәр­җани­нең туган нигезе – Әтнә районының Ябынчы авылына истәлек ташы куйдылар, чиш­мәне яңартты­лар. Ис­тәлек ташы янында мәр­мәр­гә Тукайның шушы шигыре языл­ган иде. Быел Ши­һа­бетдин Мәрҗани мәд­рә­сәдә укыган һәм укыткан Арча районы Ташкичү авылы мәк­тәбендә музей ачылды. Мәк­тәп алдындагы мәр­мәр ташка да Тукайның “Ши­һаб хәзрәт” дигән шигыре уеп язылган. Бу очраклы хәл тү­гел. Музей ачучылар – шул ук элемтә­челәр, әлеге ике шәхеснең татар дөнья­сын­дагы урынын дөрес бәя­лә­гәннәр.
Бу егетләрнең изге га­мәлләре турында мин әле­дән-әле язып торам һәм язганнарым алар өчен түгел, ә Исмәгыйль Гаспралы әйт­мешли, “безләр өчен дәрә­җәдер” икәнен белеп һәм башкаларга шуны искә тө­шерергә теләп язам. 
Музейда Шиһабетдин хәзрәт кулъязмаларының төп нөсхәләрен күрү миңа бераз гаҗәп тоелды. Бит музейларда, гадәттә, документ-кулъ­язмаларның күчер­мә­ләре генә саклана. “Каян алдыгыз?” – дип төп­ченә башлагач элемтә оешмасында эшләүче мәгълүм шагыйребез Рөстәм Зәкуан: “Таптык инде”, – дип кенә куйды. Музейда бер китапка тап булдым. Андый китап беркайда да юк. “Нужен ли XXI веку “татарский Геродот – Марджани?” – дип атала ул. 
Бактың исә, элемтәче егетләр ислам динен кабул иткән урыс егете Джаннат (Җәннәт) Сергей Мар­кус­ның Шиһабетдин Мәр­җани нә­селе вәкилләре белән әңгә­мәләрен табып-туплап шуларны китап итеп чыгарганнар. Музей экспонатлары кеше кулына бирелми. Бик игътибар белән актарып утыруымны күргәч, Рөс­тәм: “Мә, берәр атнага бирәм, өеңдә иркен­ләп укырсың!” – диде. Ир­кен­ләп укып чыктым мин бу китапны. Әңгәмә Мәр­җанинең оныкчыгы, Казан дәүләт технология университеты профессоры Даниял Гомәр улы Әмир­ханов бе­лән иде. Даниял әфән­де әңгәмә барышында ук ерак баба­сы­ның мирасы Татарстан һәм аның халкы мәдә­ниятенең нигез ташы булуын әйтеп: “Сез ышанмассыз, әмма Мәр­җа­ни хезмәт­лә­ренең күбесе әле бүген дә кулъязма хә­лендә һәм өй­рәнел­мичә, беркайда да бас­тырылмыйча ята”, – дигән. Мәр­җаниләр нәселенең Каюм Насыйри урамындагы йорты язмышы өчен дә бор­чылган, ул халыкка мәгъ­ри­фәт тарату максатларында файдаланылмый, дигән.
Мәрҗани мирасына кил­гәндә, галимнәребез әйтүен­чә, аның кулъязмалары чыннан да тулысынча өйрә­не­леп бетмәгән. Ярый әле “Җыен” фонды Мәр­җани турында кү­ләмле китап чыгарды, әмма китапка керми калган хез­мәтләре дә бар әле “татар Ге­ро­доты”­ның. С.Мар­кусның Мәр­җанине Геродотка тиң­ләве очраклы тү­гел.
Безнең эрага хәтле 484-425 елларда яшәгән борынгы грек тарихчысы Геродот Галикарнасский белән Мәр­җани арасында уртаклык­лар шактый. Геродот язмалары ул яшәгән чорның энциклопедиясе саналса, Мәр­җани иҗаты милли та­ри­хыбызның нигезен тәш­кил итә. Галим Миркасыйм Госманов язганча, “...XIV йөз­нең икенче яртысында – ХХ га­сырның башында татар һәм, гомумән, Русиядә мө­сел­ман халыклары дөнья­­сында бар­лыкка кил­гән иҗ­ти­ма­гый уяну, рухи һәм мә­дәни яңару чорын Шиһа­бетдин Мәрҗани фикер­ләреннән һәм аның конкрет эшчән­легеннән башка күз алдына да китерү мөмкин түгел”. 
Без бүген милләт, телебез, мәдәниятебез язмышы турында уйлап бәргә­лә­нәбез икән, димәк, кыйблабызны тәгаенләр өчен Ши­һабетдин хәзрәтнең мирасына да мө­рәҗәгать итәргә тиешбез. Ә хәзергә аны, гафу итегез, “чалма кигән бер мулла инде” диючеләр дә бар. Аның мәгъ­рифәтче, фәй­ләсуф, табигать фән­нәрен яхшы бел­гән, мә­дәният өлкәсе белән яхшы таныш булган шәхес икәнен белеп бетермибез. Шунысы кызык: Геродот та, Тукай да, Мәрҗани дә дөнья халык­ларының рухи дөнья­сын, яшәү рәвешен өйрәнеп бө­тендөнья цивили­зация­сен­дә үз милләтләренең югалып калмаска тиешлеге турында уйланып, кызыклы фикерләр әйтеп калдырганнар.
Мәрҗани: “Халкыңны ка­­раңгылыктан яктылыкка алып чык һәм алар Алланың бирмеш көнендә сине мактап телгә алырлар...” – дигән. Ә мактар өчен без аның нинди шәхес булганлыгын белергә тиеш.
Музейга килгән кеше әле тагын бер олы шәхес, Мәр­җанинең туганы Мәх­мүт Га­ләү рухы белән дә очрашачак. Кечкенә генә бер татар авылында ике олы шәхес яшәве үзе үк гаҗәп нәрсә. Мәхмүт Галәү (Мәхмүт Га­ләветдин улы Мәрҗани) – Тукайның яшь­тәше. Кайбер истәлек­ләргә караганда ул Болгар номерларындагы 40 нчы бүлмәгә – Тукай янына кереп йөр­гән, Тукай аңа якын итеп “мәрҗән” дип эндәшә торган булган. Ул, бәлки, Мәх­мүт дустына та­тарның мәр­җәне, асылташы итеп карагандыр. Чөнки шәхеслә­­ре­безнең һәр икесе милләт кайгысы белән яшә­гәннәр. М.Галәү татар язмышы турында олы бер чорны эченә алган күләмле әсәр язарга хыяллана. Хыялын өлешчә тормышка ашыра да. “Канлы тамгалар” дигән эпопея­сының ике китабы – “Болганчык еллар” һәм “Мө­һа­җирләр” 1931 – 1933 елларда Мәскәүдә басыла. Ә урыс-япон сугышына багышланган “Сабак” һәм революция елларында татар язмышы турындагы “Өер­мәләр” дигән әсәрләре язылып бетми кала. Мәхмүт Галәүне татар милли оешмалары белән элемтәдә торган өчен 1937 елда кулга алалар һәм атып үте­рәләр.
Кызганыч та, гаҗәп дип тә әйтимме, М.Галәүнең “Болганчык еллар” һәм “Мөһа­җирләр” романнары иң элек урысча басыла. Кайбер ис­тәлекләрдә язылганча, татар нәшерләре аларны төрле кимчелекләр табып авторга кире кайтара торалар. Мо­ның төп сәбәбе – әсәрләрнең заман идео­ло­гиясенә каршы килүедер, һәрхәлдә, халык дошманнарын эзләү еллары татар нәшерләрен өр­кетми калмагандыр. Үзе үлгәч, М.Га­ләү әсәрләренең татарча кулъязмалары да юкка чыгуын әйтсәк, шигебез раслана кебек. “Халык дошманнары шаукымы” шактый еллар дә­вам иткәнгә, М.Галәүнең шә­х­си әйберләре дә сакланмаган. Бар булганын аның улы Надир Галәветдинов Таш­кичү мәктәбенә бүләк иткән һәм алардан стенд төзелгән.
Бу язманың максаты укучыларыбызга Шиһабетдин һәм Мәхмүт Мәрҗаниләр турында тулы мәгълүмат бирү түгел иде. Әгәр Арчага, Таш­кичү авылына сәфәр чыгарга ниятләүче булса, кем янына барганын белеп торсын дидем. 
Бер сүзем калган икән әле. Музейга килгән һәркем мондагы мирасны барлап-өйрәнеп, озаклап утыра алмас. Шуңа күрә бөекләребез турында кыска һәм оста итеп сөйләрлек экскурсоводлар да кирәк түгел микән дим. Хәзергә бу вазыйфаны тарих укытучысы Фәнил Кашаповка йөклә­гәннәр. Бер уйлаганда, хик­мәт Мәрҗани музеенда гына да түгел, Татарстан җи­рендә күренекле шәхес­лә­ребез рухын саклаучы музейлар, тарихи истәлекле урыннар күп.

Игелекле егет­ләр алар­ның санын арттыра торалар. Ә шуннан ни? Шуннан соң шул: безгә туризм буенча милли маршрутлар булдырырга вакыт. Яшь буын (ата-аналар да), татар теле белән кая ба­расың, дип түгел, ә бәһасез шәхес­лә­ребез язмышы аркылы кайсы мил­ләт баласы булулары белән горурланып яшәргә өйрән­сеннәр иде. “Татар бетә”, “тел бе­тә!..” – дип кычкырудан фай­да юк. Үз-үзебезгә: “Мил­ләт бетмә­сен өчен мин нәрсә эшли алам?” – дигән сорау куеп яши башларга вакыт. Менә булырсың үз халкың­ның баласы.

“Ватаным Татарстан”,    /   № 153, 17.10.2017   /    Риман Гыйлемханов